Február

2021. február 05. 11:06:27  nyomtatási kép
Kedves Klubtársak!

A COVID-19 miatt klubösszejöveteleinket zárt térben továbbra is prolongálni kényszerülünk.


Mivel klubunk programjai között szerepelt és szerepel a fotótechnikai ismeretek továbbadása is, ezért gondolatébresztőnek néhány mondat a fotózás alapjairól, az expozícióról :


Az általunk elvárt minőségű kép létrehozásához szükséges fénymennyiségnek  gépünk képérzékelőjére juttatását expozíciónak nevezzük. A szükséges fény mennyiségét meghatározza a beállított ISO érzékenység a rekesznyílás és a záridő. A lefényképezendő témák némelyikének árnyalat terjedelme, vagyis a legsötétebb és legvilágosabb képrészek egymáshoz való világossági viszonya, (kontraszt, latitűd) jóval nagyobb lehet, mint gépünk képérzékelőjének árnyalat átfogási képessége. Ezért is fontos a számunkra megfelelő expozíció megválasztása.

Amennyiben alulexponálás miatt kevesebb fény éri a képérzékelőt, akkor a sötét képrészek egy része „bebukik”, részlet nélküli fekete lesz, míg túlexponálás  esetén a fehérek egy része „beég”, részletet nem tartalmazó homogén fehér lesz.


A digitális gépek képérzékelője adott érzékenységgel, ált. ISO100 vagy ISO 200 rendelkezik. Az ISO 200 az ISO 100-hoz képest kétszeres, az ISO1600 tizenhatszoros érzékenységet jelöl az ISO 100-hoz viszonyítva,  amit a képjel digitális erősítésével érnek el. A probléma az, hogy közben a képzaj is növekszik.


A rekesznyílás, vagy másképpen blende (jelölése f  betűvel) szabványos (egész) értékei : 1,4; 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22. Az egymást követő rekesz értékek (pl. 4-ről 5,6-ra szűkítés) az előzőhöz képest fele annyi fényt engednek a képérzékelőre, a blende nyitása (pl. 5,6-ról 4-re) kétszerezi a gépbe jutó fény mennyiségét.


A záridő (zársebesség) szabványos (egész) értékei : 1, ½, ¼, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000 szekundum,  a másodperc tört részeit jelentik, a gépeken ált. 1, 2, 4, 8, 15, 30, 60, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 jelölik. Erre a skálára is áll, hogy az egymást követő értékek (pl. 1/60-ról 1/125) a gépbe jutó fénymennyiséget felezik illetve (pl. 1/125-ről 1/60-ra) kétszerezik.  A felező, kétszerező skálaosztások miatt az f4/125 blende/záridő párosítás ugyanannyi fényt enged a képérzékelőre, mint az f5,6/60, illetve f2,8/250 .

Megjegyzem, a digitális gépeken köztes értékeket is be lehet állítani.


Mivel a lefényképezendő témák megvilágítási (fényviszonyai) értékei, kontrasztjai a legkülönbözőbbek lehetnek (nappal, este, szabadban, havas táj, belső terek, stb) ezért a megfelelő expozíciós értékek megválasztásához fénymérésre van szükség. Ezt már viszonylag pontosan végzik a digitális gépek.

Fénymérés esetén beszélhetünk beeső fény (a témát megvilágító) és visszavert fény (a témáról visszaverődő) fény méréséről. Az előbbit fénymérésnek az utóbbit tárgymérésnek is nevezik. A fényképezőgépekbe épített fénymérők a visszavert fényt (tárgymérés) mérik.


A fénymérés célja, hogy az adott témához és a beállított ISO érzékenységhez tartozó optimális expozíció blende/záridő párosításait meghatározza. Gyakorlati tapasztalatok alapján megállapították, hogy egy "átlagos", leggyakrabban előforduló téma a fény 18%-át veri vissza.  A fénymérők beállításuknál fogva feltételezik, hogy a téma a ráeső fény 18%-át tükrözi vissza, és ehhez mutatják a helyes expozíciós értékeket.   A 18%- os fényvisszaverési mérték megfelel egy középszürke felület fényvisszaverő képességének.

Emiatt a fényképezőgépünkbe épített fénymérő adatait a középszürke tónusú témáktól nagyban eltérők esetében expozíció korrekció segítségével módosítanunk kell. Ilyen témák pl. az este és a havas táj. Az első esetben -1, -2 értékkel, a havas táj esetében +1, + 2 értékkel módosítanunk szükséges az expozíciót.

A korszerű fényképezőgépek több fénymérési lehetőséget (kiértékelő, mátrix, középre súlyozott, részleges, spot) biztosítanak, melyek bizonyos fényviszonyok esetében előnyt jelenthetnek.  

Az optimális expozíció megválasztásakor kevés „beégett” részlet nélküli fehér, illetve minimális „bebukott” részlet nélküli fekete képfelület lesz.

Az expozíciós értékek megválasztását tovább bonyolítja a készítendő kép témája (pl. gyors mozgású sportesemények fotózása, nagy mélységélesség elérésének szándéka, nagy árnyalatterjedelmű képek készítése stb.) és a fotóval kapcsolatos céljaink.

Szerencsére a digitális fotómasinák a számunkra ideális expozíció megválasztásához és kontrolljához több lehetőséget is kínálnak (pl. kép visszanézési lehetőség, túlexpozíció jelzése, hisztogram.)


További fotótechnikai kérdésekben is készséggel állok/állunk az érdeklődők rendelkezésére.

Mindenkinek jó fotózást kívánva, üdvözlettel:  
FTamás (30/385-8567
2021. március 1. hétfő
HKSzCsPSzV

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31