Bánóczi László kiállítása a Kölcsey Gimnázium galériájában

  nyomtatási kép

Fekete Tamás megnyitóbeszéde 2020. február 21-én hangzott el:

Tisztelt hölgyeim és uraim, tisztelt fotóművészetet kedvelő vendégeink, kedves fiatalok!

Örömmel és tisztelettel üdvözlöm Önöket Bánóczi László EFIAP, AMAFOSZ/b címekkel kitüntetett fotóművész egyéni kiállításán. A sajókazai születésű (1967) alkotó 1990. évben belépve a kazincbarcikai  Kamera Fotókörbe  Veres András és Szathmáry Király Ádám fotóművészek szakmai támogatásával vált alkotó fotográfussá. Később aktív tagja lett a Felföldi Fotográfusok Szövetségének és a Magyar Fotóművészek Világszövetségének is. Első fotós inspirációit édesapjától kapta, aki megtanította a fekete-fehér filmek előhívására, nagyítások készítésére. Azóta is vonzódik az absztraktabb, letisztultabb kifejezési módot biztosító fekete-fehér technikához, legyen az analóg, vagy digitális. Az első analóg fényképezőgépeitől (Etüd, Szmena, Practika,) eljutott a NIKON digitális kamerákig. Fotói 5 földrész 42 országában kerültek elfogadásra, kiállításra. Művészi igénnyel készített alkotásait hazai és külföldi pályázatokon díjazták, aminek következtében a Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége (MAFOSZ) MAFOSZ/b, bronz fokozatú, a Fotóművészek Nemzetközi Szövetsége (Federation Internationale de l,Art Photographique, International Federation of Photographic Art)  EFIAP (excellence art) FIAP kiváló művésze címét nyerte el.

Egyéni eredményei kronológiai sorrendben:

AFIAP cím  2006.

EFIAP kiváló művésze cím 2009.

A-MAFOSZ elismerés  2016.

A-MAFOSZ Bronz fokozat elnyerése 2019.


A fotós témaválasztása során a kezdeti természetfotóktól, városképektől eljutott az experimentális fotóig, az aktig. Az akt, mint művészi forma, a görögöktől eredeztethető művészettörténeti kategória az emberi, női test/lélek szépségének bemutatására törekszik. A férfi ember számára örökké titokzatos, gyakran csak az álmok, vágyak  világában létező ideális nő, az ideális női test titkainak bemutatására talán a kísérleti fotográfia a legalkalmasabb. A különféle képelemekből egységes egésszé összeálló fotómontázsok, konstruktivista képei révén juthatunk el az alkotó világról alkotott véleményéig, alkotói személyisége kifejeződéséig.

Láthatjuk-e, megismerhetjük-e  az objektív valóságot? – örök  kérdés. Vagy a szemlélődő szubjektivitása (ahány ember, annyi látásmód, érzékelés) eleve nem lehet objektív? Egyáltalában mit nevezünk művészetnek? - az objektív valóság egyénen keresztüli szubjektív visszatükröződését esztétizált formában, műalkotásokon keresztül? Vagy a művész által megismert, megélt, tőle függetlenül létező valóság konceptuális, szimbolikus, megjelenítését? Minden esetre az egyre bonyolultabb világunk bemutatásának egyik eszköze lehet az experimentális (kísérleti) fotográfia, amely érzelmeket sugall, absztrakciókra, asszociációkra, gondolkodásra késztet.

Bánóczi László alkotásait nézve, a való világ, a női nem titkai megfejtésének szándéka köszön vissza. Nem véletlenül ismerték el díjakkal fotóit a különféle nemzetközi kiállításokon. Képeihez ihletet, az utazásai során nyert,  miközben a fél világot bejárta. Berlin, London, Párizs Leningrád, a környező országok és a távoli Kína Kashgar városa. Készített fotókat Erdélyben, a felvidéken és különböző alkotótáborokban. A fényképezőgépeiből kinyert képeket, hagyományos analóg és a digitális sötétkamra (Photoshop) segítségével újra alkotta – szinte rétegenként -  művészi hitvallása diktálta fotókká.

A fotóművészet, a vizuális alkotóművészet, szavak helyett képekkel mond véleményt az alkotót körülvevő való világról, mutatja be annak szépségeit esetenként árnyoldalait. Legyen az a minket körülvevő egyre inkább védelemre szoruló természet, épített környezet, az emberi, társadalmi viszonyulások,  a népcsoportok szokásai, kultúrája.

A művészet, szemben más társadalmi megnyilvánulásokkal, mindig az igazság keresésére, a valóság a természet és benne az ember, az emberi szépség esztétikus bemutatására törekedett, törekszik.

Sokszor egyetlen jól sikerült fotó is többet mond el egy pillanat alatt, mind akár ezer szó. Ezt tapasztalni fogják a kiállított képek megtekintése során is, melyre tisztelettel invitálom Önöket. Kérem, nézzük meg közösen Bánóczi László fotóművész kiállítását.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

Fekete Tamás 

EFIAP, A-MAFOSZ fotóművész, a MFVSZ regionális alelnöke



2024. április 17. szerda
HKSzCsPSzV

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30