Kerekes István Szombathelyen

  nyomtatási kép
Szombathelyről, a Berzsenyi Dániel Könyvtárból kaptunk meghívást Kerekes István fotóművész kiállításának megnyitójára. A falakon függő képeken kívül, beszélgetés keretében egy kicsit személyesen is megismerhettük az alkotót.
 
Benkő Sándor MUOSZ nagydíjas fotóriporter köszöntőjét követően a kiállítás szervezője Bozzai Judit beszélgetett az alkotóval. Hallhattunk a megörökített pillanatok születésének történetéről, kedvenc témáiról, módszereiről is.
Marosvásárhelyről költözött Mosonmagyaróvárra, ahol jelenleg testnevelést tanít. Fotózást soha nem tanult, autodidakta módon képezte magát. Első kiránduláson készült képeire ugyan a papa még azt mondta, hogy kár volt a gépet elhozni, aztán persze ez hamar megváltozott. Képeinek sikere hozza a következő nevezést megmérettetést is. Legfontosabb az egyedi látásmód kialakítása. A nemzetközi versenyeken mindig szerepel egy-egy divatos téma, legközelebb ugyanezt már nem érdemes követni, új megközelítésre van szükség. Nála ez elsőként természetfotókon mutatkozott meg, melyek közül a szombathelyi bemutatkozásra hármat hozott. Ezek is inkább absztrakt vagy minimalista képek, mint hagyományos értelemben vett természetfotók. Poirot arcát például nádszálak kontrasztos tükörképében látta meg. 

A tájakat szociofotók követték. Ebben a műfajban kapta a legtöbb elismerést is. A téma szeretete mellett „ráérzett”, hogy mit várnak el. Ehhez persze helyismeret is kell. Elmondása szerint Magyarországon nem is készült még ilyen fotó, Erdélybe jár vissza. Ott van igazán helyismerete.  Fontos megtalálni a megfelelő helyet, a megfelelő pillanatban. Lehet ez egy ortodox templom, a szertartás harmadik órájában, vagy egy elmélyülten meditáló szerzetes Indiában, a folyó közepén. Fontos persze megtalálni azt az embert is, aki csónakon hajlandó bevinni őt oda, habár a magában elmerülő ember lehet, hogy ebből semmit sem vesz észre. A segítők gyakran a barátok, kik felhívják a figyelmet egy-egy jónak ígérkező helyre, témára. Így történt ez legismertebb képének alanya, Yelena esetében is. A kis faluban, az udvaron hintázó kislány megörökítésére a nagymama „adott engedélyt”. Szabad, szabad, csak őt hagyja tovább kapálni. A máramarosi ukrán nemzetiségű kislány mosolya 35 országba jutott el, 210 elismerést kapott – eddig. Elhangzott a versenyfotográfia kifejezés is a beszélgetésen. Horváth Imrét, a MAFOSZ elnökét idézve: „teljesítménye egy olimpiai bajnoki címmel is felér”. Pedig nem a fotózás a hivatása, nem naponta készülnek a képek. Bár nyert pályázatot álláslehetőséggel, aktív versenyző úszó-tanítványaival maradt, nem váltott pályát. 
Milyen a képek utóélete? A Yelenáról készített fotókat, illetve a lapot, melynek címlapján elsőként megjelent elvitte a családnak, de a kislánnyal nem sikerült találkozni. Igen, ha lehet, 8-10 év múlva ismét szeretné megkeresni, megörökíteni a kedves arcot. 

Gyakran kerül nehéz sorsok közelébe. Mindig próbál néhány képpel visszatérni, de volt akivel már nem sikerült találkozni. A favágó és gyermekei c. kép főalakja öngyilkos lett. Volt, hogy őt is megfenyegették, de hallhattunk módszert, hogyan lehet őszintén az emberek bizalmába férkőzni. „Szamarat akarok fotózni!” – aztán lassan, lassan kialakul a bizalom köre, jön a segítség, lovak majd végül az emberek, a keresett arcok képében is. Mindig persze neki sem sikerül. A hosszú-hosszú haját bontogató fekete ruhás idős néniről, akit fekete macskái figyelnek, nem készülhetett el a kép. 

Sok-sok információt tudtunk még meg a magyar alkotók közül elsőként, de a világon is legfiatalabbként platina diplomával kitüntetett fotóművésztől. Másik kiemelten kedvenc képe a weblapja (kerekesistvan.com) nyitólapján is szereplő Könnyes szemek. 
Módosítja-e a képeit? Igen, de ez gyakorlatilag azok színvilágának visszafogásán, átalakításában merül ki. Csak a természetes fényt használja fel, vakut soha.
A kiállított 23 alkotás június 15-ig tekinthető meg a könyvtár nyitvatartási idejében. Köszönjük a meghívást!

2024. július 22. hétfő
HKSzCsPSzV

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31